Beste Turer på Oahu: Maunawili Trail

div>5

oppsummering

den maunawili trail er en av de fremste fotturer på oahu som vil wow omtrent alle Med Sin Utrolige Utsikt Over De Bratte pali klippene i ko ‘ olau range Og den vakre Vindkyst. Stien er godt vedlikeholdt, men avstanden, høyde gevinst, og glatte deler vil fortsatt gi en fin utfordring til middels nivå turgåere.

har Du gått På Maunawili-Stien før? I så fall kan du legge igjen en kommentar eller klikk på en stjerne nedenfor for å la andre lesere vet hva du syntes om stien.

Sende

Høydekart Over Maunawili Trail

maunawili trail høydekart

Oversikt

maunawili trail er En av de fremste Turene På Oahu Som vil wow omtrent alle med sin utrolige utsikt over de bratte klippene i ko ‘ olau range Og den vakre windward kysten. Stien er godt vedlikeholdt, men avstanden, høyde gevinst, og glatte deler vil fortsatt gi en fin utfordring til middels nivå turgåere.

Maunawili Trail Google Earth 1Maunawili Trail Google Earth 2

Retninger

Å komme til stien for Maunawili Stien er ganske enkelt hvis du kommer fra Honolulu. Ta Pali Motorveien mot Kailua og like etter å ha passert gjennom tunneler se etter et skilt for en naturskjønn utkikk. Den naturskjønne utkikk ligger på en skarp sving, og det er der trailhead ligger. Stien kan ikke nås fra motsatt motorvei. For de som kommer Fra Kailua, vil de bli pålagt å kjøre opp Pali Highway og deretter avslutte Ved Nuuanu Pali Lookout og deretter snu i østgående kjørefelt for å komme til trailhead For Maunawili Trail.

Parkering

det er ca 10-12 parkeringsplasser på den naturskjønne lookout. Jeg ankom 7: 30 OG var den eneste bilen i mye. Da jeg kom tilbake til trailhead senere på dagen var det to andre biler parkert der. Jeg har drevet av dette ser ut flere ganger enn jeg kan huske, og det synes alltid å være parkering tilgjengelig.

Hawaiian Betyr

Ifølge Stuart Balls bok, The Hikers Guide To o ‘ahu Hawaiian ordet Maunawili betyr «vridd fjell». Etter å ha fullført denne turen må jeg være enig i at dette er et passende navn for denne stien med tanke på hvordan det kontinuerlig vendinger inn og ut av de ulike dalene under pali cliffs.

Narrative

Maunawili Trail er en av turene som mange mennesker På Oahu har hørt om, men få har faktisk fullført på grunn av lengden og det faktum at det krever at noen henter deg på slutten av stien. Jeg har holdt på å gjøre denne turen til jeg hadde en god værdag, og min kones tidsplan kunne matche meg med å plukke meg opp på slutten av stien. Begge kravene nylig matchet opp og dermed fant jeg meg selv parkert på naturskjønne utsiktspunkt under Pali Lookout på 6:30 om morgenen ser soloppgangen Over Olomana peak:

Bilde fra Maunawili Trail

etter å ha sett soloppgangen gikk jeg over parkeringsplassen over til trailhead. Over meg kunne jeg se den høyeste toppen I Ko ‘ olau Range, Den 3,149 fot Konahuanui stiger over meg:

Bilde Fra Maunawili Trail

fra parkeringsplassen trailhead For Maunawili Trail er tilgjengelig ved å ta en kort sti gjennom rekkverket:

Bilde fra Maunawili Trail

en offisiell State Of Hawaii skilt peker mot trailhead siden dette en offisielt vedlikeholdt sti som er en del Av Hawaii ‘ S Na Ala hele trail system:

bare passert pilen tegn jeg kunne se trailhead over denne lille broen:

bilde Fra maunawili trail

da jeg gikk over til trailhead la jeg merke Til En Av De Allestedsnærværende leptospirose tegn som sees over oahu:

Bilde Fra Maunawili Trail

Leptospirose Er en bakterie som kan finnes I Vann Og gjørme Av Oahu som kan gjøre mennesker ekstremt syke. Bakteriene er forårsaket av fecal saken igjen av alle de ville grisene som streifer øya. Det er derfor folk blir advart om å ikke drikke vannet i bekker uansett hvor klart og rent det ser ut. Sjansen er at det var en gris lenger opp strømmen pooping i det vannet.

her er skiltet som markerer den offisielle starten På Maunawili Trail:

Bilde fra Maunawili Trail

Rett ved siden av trailhead var en annen allestedsnærværende skilt På Oahu som advarer turgåere av faren for faller ut av stien:

trailhead advarte turgåere å holde sine hunder på bånd Mens en annen signert rådet at stien er en ingen jaktområde:

bilde Fra maunawili trail

etter å ha lest skiltene jeg deretter fortsatte opp maunawili trail:

Bilde Fra Maunawili Trail

ved starten av turen hadde jeg allerede krysset over to bekker. Krysset bekker ville bli en reoccurring tema langs denne turen på grunn av mengden av vann som renner ut av den tilstøtende Ko ‘ olau Range:

jeg neste kom til enda et tegn som advarte terrengsyklister å gjøre vei for turgåere:

Bilde fra Maunawili Trail

jeg neste kom til en annen strøm krysset og dette hadde en eksplosiv fare tegn ved siden av det:

det andre stedet jeg har sett denne type skilt var over på den nærliggende restauranter i nærheten av maunawili falls trail Skiltene ble plassert fordi udetonerte ordinans har blitt funnet i området på grunn av at det er en militær treningsleir for mange år siden:

oh yeah, nevnte jeg at det er mye av creek kryssinger på denne stien?:

Bilde fra Maunawili Trail

noe jeg likte om denne stien var at i ulike områder som har mye gjørme, har strandpromenader blitt konstruert for å hjelpe turgåere:

denne stien er imidlertid så lang det er umulig å gi boardwalks for alle de gjørmete områdene. Det er derfor jeg hadde på meg gaiters for denne turen. Mine gamasjer var også nyttig i å holde rusk fra omkringliggende løvverk fra å falle inn i toppen av mine støvler:

Bilde Fra Maunawili Trail

en kort avstand ned stien jeg passerte denne virkelig kule vanntank:

Bilde fra Maunawili Trail

jeg er ikke sikker på hva denne vanntanken er for, men det så veldig gammelt ut og hadde dette skiltet lagt ut på det og kalte det «public water system no. 314»:

det er litt ironisk at et skilt sier at det er en del av et offentlig vannsystem når det er et annet skilt som advarer om at vannet ikke har blitt testet for drikking:

Det var et annet tegn postet advarsel turgåere som tukling med vanntanken er en føderal lovbrudd:

Bilde fra Maunawili Trail

fra vanntanken er det en veldig fin utsikt mot Windward Coast Byen Kailua i det fjerne:

Her er et panoramabilde av utsikten fra vanntanken:

Da jeg fortsatte nedover stien kom jeg til slutt til en lysning hvor jeg Hadde en flott utsikt Over 2,486 mt. Olympus over dalen fra meg:

du kan lese om min tidligere tur Opp Mt. Olympus på linken nedenfor:

Beste Turer På Oahu: Kolowalu Stien Til Mt. Olympus

Maunawili-Stien følger kanten av denne klippelinjen og passerer til slutt rett under Mt. Olympus:

Bilde fra Maunawili Trail

Da jeg fortsatte nedover stien kom jeg til en seksjon som var overgrodd med denne karakteristiske lilla blomsten:

jeg er ikke sikker på hva denne lilla blomsten er, men det syntes å være en luke som plante som var forbruker den andre vegetasjonen rundt denne delen av stien:

En annen luke som plante som jeg så ofte rundt stien var den invasive julebæren som er hjemmehørende i brasil, men ble brakt til hawaii av dekorative grunner. De lyse røde bærene på planten er ganske slående, men er ikke spiselige for mennesker:

Bilde fra Maunawili Trail

selv om det meste av stien er en skitt sti er det små områder hvor stien måtte krysse over noen steiner som kan være glatt hvis våt:

da jeg nærmet baksiden av dalen jeg kom til en annen clearing som hadde en visning av 1,643 fot forked peak kalt olomana som betyr «Delt Bakke» i hawaiian:

bilde fra maunawili trail

jeg hadde også en visning av konahuanui ruvende over meg:

Bilde fra Maunawili Trail

utsikten var kortvarig da stien igjen kom ned i den tykke regnskogen:

Da jeg kom inn i regnskogen, la jeg merke til For Første gang Hawaiiske ti-planter som vokste langs regnskogen.siden av stien. Disse plantene ble brakt Til Hawaii av de tidlige Hawaiian voyagers som brukte dem til ulike formål som matlaging og klær:

Gjennom turen jeg så også en rekke massive bregne trær som trives i fuktig miljø ved foten Av Ko ‘ olau Range:

Bilde fra Maunawili Trail

de nye bregner som vokste jeg trodde så nesten ut som en slags fremmede arter:

bilde fra maunawili trail

det fuktige miljøet var også veldig gunstig for å dyrke en sopp Som Sopp som jeg Ofte Så vokser på trær langs stien:

Bilde fra Maunawili Trail

På baksiden av dalen kom jeg til et annet synspunkt som så ut mot havet:

Ut i det fjerne kunne jeg selv se holmen Manana som er mer populært kjent som Rabbit Island siden Den var en gang hjem til en populasjon av introduserte kaniner:

Fra baksiden av dalen maunawili Trail fortsetter å vikle rundt bunnen Av Ko ‘ olau Range som det reiser til sørøst:

Bilde fra Maunawili Trail

her er en bredere vinkel utsikt over ko ‘ olau range fra utsiktspunktet:

bilde Fra maunawili trail

mens jeg fortsatte å gå ned stien toppene over meg var ekstremt bratt Og strødd med foss skudd:

Bilde fra Maunawili Trail

jo lenger ned stien og dypere inn i dalen som jeg gikk vegetasjonen tendens til å bli ekstremt tykk i enkelte seksjoner. Dette gjorde meg glad jeg hadde på seg bukser for å unngå å få beina mine riper:

Bilde Fra Maunawili Trail

En annen irritasjon jeg begynte å løpe inn i var nedskutte trær. En uke før min tur var det en stor regn storm som kan ha vært ansvarlig for alle nedskutte trær jeg så langs Maunawili Trail når jeg gikk det:

Bilde fra Maunawili Trail

på 2.2 mile mark jeg kom til krysset Med Maunawili Falls Connectors Trail som ble merket med et stort skilt:

Maunawili Falls er en av De Mest kjente Fallene I Verden. de fleste naturskjønne fossefall på oahu som jeg anbefaler folk å sjekke ut:

Beste turer på oahu: Maunawili Falls Trail

den primære stien til denne fossen kan være fullpakket med folk, men å besøke fossen via connector trail er en alternativ rute med få personer på den, men en lengre tilnærming. Fra hva jeg kunne se fra stien krysset, kontakten stien så ganske overgrodd:

Bilde Fra Maunawili Trail

Det var også en veldig fin utsikt fra stien krysset ser mot Windward Oahu:

Bilde fra Maunawili-Stien

i krysset la jeg også merke til et veldig stort og imponerende innfødt koa-tre. Tidlig Hawaiians brukt tre av koa treet for å gjøre sine kanoer:

Bilde fra Maunawili Trail

etter å ha tatt i utsikten jeg deretter inn i den tykke jungelen:

noe annet jeg la merke til da jeg gikk dypere ned stien var at trærne hadde blitt mye større indikerer at de må være eldre trær som ikke ble kuttet ned når Maunawili Dalen var en gang en havbeite område:

da jeg kom dypere inn i jungelen, ble stien definitivt blitt grovere i noen Seksjoner:

det var også områder hvor mindre jordskred Hadde Blokkert stien:

Bilde fra Maunawili Trail

Å være så stor som jeg er det var vanskelig å jobbe meg gjennom alle rusk:

men jeg fikk gjennom rusk og deretter måtte tidvis krype under og over tilfeldig trær som hadde falt ned:

Bilde fra maunawili trail

det dukket opp noen terrengsyklister bare ga opp på stien og bare forlot sine sykler:

Bilde Fra Maunawili Trail

i dagens tilstand av denne stien anbefaler jeg ikke terrengsykling. Hvis jeg var frustrert krypende gjennom rusk og under nedskutte trær, kunne jeg bare forestille meg hvor elendig det ville ha prøvd å gjøre det med en terrengsykkel. Da jeg ikke måtte håndtere nedskutte trær, var stien for det meste i ganske god form:

Bilde fra Maunawili Trail

Her er en utsikt som ser over dalen mot hvor jeg startet turen ved Foten Av Konahuanui helt til høyre:

Fra lookout jeg hadde også en flott utsikt Over Kawainui Myr og byen Kailua:

Etter lookout var jeg nok en gang arbeider med flere nedskutte trær:

Og mer skred rusk:

bilde fra maunawili trail

Jeg Neste Kom Til en seksjon som var en tørr creek seng som hadde blitt en del av stien:

Bilde fra Maunawili Trail

Med alle bekker som jeg måtte krysse under denne stien jeg anbefaler ikke turgåere prøve denne turen under en regn storm. Alle disse bekker vil trolig bli områder av flash flom. Derfor ventet jeg på en god værdag for å vandre Maunawili-Stien. Pluss det gode været tillot meg å bedre nyte utsikten Over Ko ‘ olau-Serien. For eksempel her er utsikten ser rett opp På Mt. Olympus:

Bilde fra Maunawili-Stien

stien går Forbi Mt. Olympus på om four mile mark. Etter a ha hiked Opp Mt. Olympus før var det ganske kult å se det fra dette perspektivet 2000 fot under det:

Her er et zoomet inn bilde som ser direkte på Toppen Av Mt. Olympus:

Bilde fra Maunawili-Stien

Fra Mt. Olympus stien fortsetter å klemme bunnen av klippelinjen med en bratt nedgang til venstre:

her er utsikten fra stien ser ut over Maunawili Dalen:

Bilde Fra Maunawili Trail

stien neste går av den delen Av Ko ‘ olau Området som har to store kraftledning poler på it:

Bilde Fra maunawili trail

på motsatt side Av De To Power Line Polene er ka ‘ au krateret, som er en av de kuleste naturlige funksjoner på oahu å se. Nedenfor er et bilde Av Ka ‘ au Krateret sett fra toppen Av Mt. Olympus:

Fra kraftlinjens synspunkt gikk Maunawili-Stien igjen inn i den tykke jungelen:

Bilde fra Maunawili-Stien

stien ble stadig mer gjørmete i seksjoner siden det ikke lenger var noen boardwalks konstruert for å hjelpe til med å komme forbi Dem:

bilde fra maunawili trail

Da Jeg Fortsatte nedover stien kom jeg over et oransje bånd som utpekte det som syntes å være en unimproved sti på vei opp på siden av klippelinjen. Jeg prøvde ikke å følge stien på grunn av hvor overgrodd det var. Hvis noen vet hva denne stien er kan du legge igjen en kommentar:

Bilde Fra Maunawili Trail

Når folk tenker På Hawaii en av de tingene de bilde er palmer. Hawaii har faktisk ikke så mange palmer og det store flertallet av vegetasjonen rundt Maunawili Trail har ingen palmer. Men noen ganger vil jeg se et tilfeldig palme som vokser midt i jungelen:

Bilde fra Maunawili Trail

da jeg kom til om 6-mile mark jeg fant ut at stien var i ganske god form men ganske smal til tider som det klemte den bratte klippelinjen:

bilde fra maunawili trail

så på om 7-mile mark Jeg Kom til et ras område som hadde sin egen advarsel skilt:

Bilde fra Maunawili Trail

skredet gjorde stien ganske smal, men det var fortsatt lett å krysse denne delen:

neste stien begynte å passere under toppen av 2520 fot kainawa ‘ auika. Denne toppen er der Lanipo Trail slutter på:

Bilde Fra Maunawili Trail

Lanipo Trail er kjent som en rollercoaster fottur på grunn av opp og ned naturen av ryggen det følger til toppen Av Ko ‘ olau. Denne stien tilbyr imidlertid fantastisk utsikt over Kau ‘ au-Krateret Og Windward Oahu:

Beste Turer på Oahu: Lanipo Trail (Mau ‘ umae Trail)

Da jeg så opp på den imponerende klippelinjen, la jeg merke til den røde lavasteinen synlig blant fjellets grønne kappe av vegetasjon:

bilde fra maunawili trail

her er en nærmere titt på lavasteinen:

Bilde fra Maunawili Trail

På denne siste delen Av Maunawili Trail går rett under en rekke foss chutes. De fleste av disse rennene var bare drypper med vann, men ville være mektige fosser under en faktisk regnstorm:

Bilde Fra Maunawili Trail

Noen av rennene faktisk hadde rennende vann ned dem:

Bilde fra Maunawili Trail

her er et bilde av utsikten ser tilbake mot mt. Olympus helt til høyre og ryggen som forbinder Den Med Kainawa ‘ auika helt til venstre:

her er en nærmere titt på kraftledningsstengene som er synlige på ryggen:

her er en nærmere titt på toppen av mt. Olympus:

Bilde fra Maunawili Trail

på ca 7-mile mark Maunawili Trail inngått en liten skog av eukalyptustrær. Disse trærne er ikke innfødt Til Hawaii, men kan ofte se vokser i hele staten:

etter å ha gått gjennom eucalyptus skogen stien så kommer til bunnen av de mest imponerende foss sjakten langs turen:

Dette vannet faller chute er stort, og jeg kunne ikke få det til å passe inn i ett bilde. Denne fossen ville være ganske fantastisk å se under en regnstorm. Da jeg fortsatte nedover stien, visste jeg at jeg må komme nær slutten av stien Ved Waimanalo fordi jeg passerte et «Ingen Hester» skilt:

Bilde fra Maunawili Trail

Waimanalo er kjent for sine forskjellige hestegårder og er hjemsted for statens største rodeo. Etter den store fossen sjakten kom jeg til den siste utsikten fra stien som jeg ville ha av den massive Konahuanui som er der jeg startet min tur fra:

etter utsiktspunktet kom jeg så til vehicle turn around point med et no trespassing skilt på ca 8 miles inn i turen:

advarsel skilt:

bilde fra maunawili trail

fra turnaround fulgte jeg stien inn i en tett jungel som ville tilby begrenset utsikt for resten av turen:

Bilde fra Maunawili Trail

derfra stien stiger opp en liten ås for å komme over Til Waimanalo. På toppen av bakken hadde jeg en fin utsikt ser ned på byen:

fra utsiktspunktet stien igjen ned i en tykk jungel:

jeg så kom til den ene og eneste distansemarkør på hele 9,2 mil lang sti. Markøren sa jeg hadde .8 miles å gå for å komme til slutten av stien:

Bilde fra Maunawili Trail

du skulle tro med en tur så lenge Staten Hawaii ville installere kjørelengde markører langs stien. Det var nok Av Maunawili Trail skilt installert så det synes det ville lett å legge en kjørelengde markør til hver sti skilt:

da jeg gikk ned bakken, ble stien en bred grusvei:

Jeg Passerte Deretter Stien for maunawili ditch trail. Dette krysset hadde også et skilt som peker mot Maunawili Demonstration Trail som er det offisielle navnet På Maunawili Trail:

Bilde Fra Maunawili Trail

demonstration trail moniker kommer fra de tidlige dagene av å bygge stien i 1991 som en del Av Na Ale hele trail program. Stien var en demonstrasjon av verdien av staten samarbeider med frivillige grupper. Opprinnelig Sierra Club bidratt til å organisere frivillige grupper for å konstruere stien. Senere fanger fra Oahu Correctional facility, Boy Scouts og Marines fra den nærliggende basen i Kaneohe ville bidra til å fullføre stien I 1993 I Waimanalo:

Bilde fra Maunawili Trail

stien endte På Waimanalo Trailhead som er merket med en stor gul port og en rekke tegn advarsel turgåere av kjøretøy bryte ins:

bilde fra Maunawili Trail

På Slutten av stien ringte jeg min kone som gikk og plukket meg opp og kjørte meg tilbake til utsiktspunktet på Pali Motorveien for å få Min Lastebil. Fra utsiktspunktet hadde jeg nå en dagtidsvisning Av Olomana sammenlignet med soloppgangsvisningen jeg hadde tidligere om morgenen:

Konklusjon

IFØLGE MIN GPS var turen 9,2 miles lang med litt over 1000 fot høyde gevinst. Denne avstanden betyr Maunawili Trail mange ikke være en tur nybegynner turgåere vil nyte. Avstanden og skred områder sannsynlig også gjøre denne turen en små barn mange ikke liker heller. Til tross for nedskutte trær og ras områder meste av stien er i god form og trygt å gå. Min eneste forsiktighet ville være været fordi flom er en reell trussel på denne stien. Med disse forholdsregler i tankene anbefaler jeg denne turen. Maunawili Trail har en fantastisk overflod av flott utsikt Over Ko ‘ olau Range Og Windward Oahu som fikk meg til å kontinuerlig stoppe og ta bilder. Det er virkelig En Av Oahu wow fotturer som jeg anbefaler noen middels nivå turgåer besøker Eller bor På Oahu å sjekke ut.Ansvarsfraskrivelse: On-Walkabout er et nettsted om utendørsaktiviteter som ikke er tilknyttet noen stat eller nasjonal regjering. Artiklene på dette nettstedet er kun til informasjonsformål og for å inspirere andre til å komme seg ut. Aktivitetsbeskrivelsene er gitt for å vise frem skjønnheten og moroa ved å oppleve utendørs. Forfatteren av On-Walkabout er ikke ansvarlig for ulykker, skader, redder, juridiske problemer eller tap av liv av noen som forsøker aktivitetene som er oppført på denne nettsiden. Friluftsliv kan være farlig det er derfor det er ansvaret til leseren å bruke sunn fornuft og forstå sine egne evner før du prøver en utendørs aktivitet inspirert av dette nettstedet. Viktigst foreldre trenger å forstå evnen til sine barn før du prøver en utendørs aktivitet. Bare fordi mine små barn fullførte en tur nevnt på dette nettstedet, betyr det ikke at barna dine også kan. Vær trygg, og jeg håper dette nettstedet inspirerer andre til å gå og nyte utendørs så mye som jeg gjør.