Thirdeyemom

I Fjor vår gjorde Vi vår første store familie eventyr tur Til Costa Rica, og det var en av våre beste familieturer noensinne. Å prøve å finne ut det beste stedet å ta med to barn, 10 og 12 år, var litt av en utfordring, men etter å ha undersøkt Costa Rica visste jeg At Det ville være det perfekte stedet for et uforglemmelig familieeventyr, og jeg hadde rett.Siden vår tur, mange venner av Meg har bedt om råd om hvordan å planlegge Den perfekte Costa Rica turen så jeg bestemte meg for å sette sammen En Familie Reiseguide og håper dette vil bli en ny serie av meg som jeg begynner å bringe mine barn ut i verden. Det er så mye jeg vil at de skal se og utforske!

en familie skutt På Arenal Vulkan.

Hvorfor Velge Costa Rica?Costa Rica fortsetter å være en av De hotteste destinasjonene I Mellom-Amerika for naturelskende og spenningssøkende turister. Ikke bare Er Dette lille landet en av de sikreste I Mellom-Amerika, Costa Rica velutviklede reiselivsnæringen gir mange alternativer for alle forskjellige typer reisende: Øko, Eventyr, Luksus, Strand, Solo og Familie. Videre Gjør Costa Rica sinnsyk biologisk mangfold det til et sted hvor naturentusiaster kan se noen av de mest unike arter av flora og fauna på planeten, mye som er endemisk til landet. For Å si Det enkelt, Costa Rica tilbyr den perfekte kombinasjonen av fryktinngytende skjønnhet, natur, strender, regnskog, vulkaner, kultur og eventyr for folk med alle slags interesser. Det er et fantastisk sted!

Hvor å gå med eldre barn I Costa Rica:

Costa Rica er hjem til tonnevis av vakre strender og feriesteder langs Guanacaste kysten som er ideelt for familier, spesielt med yngre barn. Du kan gjøre det veldig enkelt ved å bo i en all-inclusive resort tilbyr barneklubber, barnepass og så mange aktiviteter som ditt hjerte ønsker. Pluss de fleste av skianlegg er bare et hopp, hoppe og hoppe Fra Liberia International Airport gjør det til en veldig enkel strand og sol ferie. Men våre to barn, i alderen 10 og 12, er ikke i legging rundt stranden og bading hele dagen. Det er vi heller ikke!I Stedet ønsket Vi å gi dem et mer kulturelt syn på dette fantastiske stedet og søke eventyr også. Vi ønsket ikke å bo på bare ett sted og foretrakk å flytte rundt litt for å gi dem en ekte følelse av de ulike delene av landet. Det var den vanskeligste delen med planleggingen som vi ikke ønsker å flytte for mye som det ville være stressende for alle. Med ni dager bestemte vi oss for tre unike steder som bor tre dager hver per sted og tillater reisetid: Manuel Antonio, Arenal og Rio Celeste. Vi følte disse tre destinasjonene ville hver ha noe litt annerledes og unikt å utforske, og vi hadde rett.Costa Rica er hjem til to internasjonale flyplasser, sentralt Plassert San Jose Og Liberia i nord som ligger bare en times kjøretur Fra strendene I Guanacaste. Dessverre gjorde vi feilen å kjøpe våre billetter basert på pris og valgte Liberia som ville vært fint hvis vi bodde I Guanacaste. Lite visste vi, det skulle være en lang hale (omtrent fire og en halv time kjøretid uten stopp) ned Til Manuell Antonio hvor vi begynte vår tur.Å Fly internt i Costa Rica er enkelt, men ikke billig, og det er på små fly som jeg prøver å unngå. I utgangspunktet skulle vi leie bil for hele turen, men bestemte oss for å bryte den opp ved å bruke en sjåfør for en del av det og minimere stresset. Vi leide Morpho Varebiler for noen av de lange beina på turen vår, og det endte med å bli fantastisk. Vi elsket å sparke tilbake og ha en lokal sjåfør som kunne fortelle oss Alt Om Costa Rica og gjøre kjøringen for oss. Ett ord av forsiktighet: sørg for å leie en bil med firehjulsdrift, slik at du kan håndtere noen av de humpete grusveier og vann krysset i enkelte områder. Skaff DEG EN GPS!

en oversikt over ruten vår:

vi landet I Liberia klokken 11 og måtte gjøre det helt ned Til Manuel Antonio den dagen (Fra A Til B). Det var en lang dag, men vi gjorde det akkurat i tide til solnedgang. Vi tilbrakte to hele dager I Quepos / Manuel Antonio, deretter kjørte tilbake til Arenal / La Fortuna Med Morpho Vans, leide en bil og tilbrakte to dager På Arenal. Vi droppet av bilen I La Fortuna, Og Hadde Morpho Varebiler plukke oss opp for å bringe oss Til Rio Celeste hvor vi tilbrakte de neste to dagene før retur tilbake Til Liberia for å ta flyet hjem.

Alt i alt, vår tur ga oss en fantastisk oversikt over landet og hvert sted tilbudt unike ting å se og gjøre. Vi besøkte ikke stranden i Guanacaste Eller Osa-Halvøya. Du kan enkelt legge på en av disse destinasjonene hvis du har en annen 2-3 dager til overs.

vår rute

Manuel Antonio/Quepos

Manuel Antonio Nasjonalpark ligger rett utenfor Quepos, en travel turistby sør I Costa Rica. De fleste holder seg oppe over Quepos på en av de flere vakre feriestedene. Det er mer enn nok å velge på avhengig av budsjettet, men det er et vakkert sted å bo, spesielt hvis du velger et sted med tilgang til havet.Manuel Antonio Nasjonalpark Er uten tvil En Av De mest kjente parkene I Costa Rica for sin rå skjønnhet og trollbindende biologiske mangfold. Kjent som Den første økoturisme destinasjon I Costa Rica, parken og byen har brakt turister i flere tiår. Til tross for sin lille størrelse og enorme popularitet, er mangfoldet av dyreliv og natur du kan se i denne parken helt utrolig. Strendene er kjent som noen av de vakreste i verden (men de er overfylt spesielt i høysesongen). Det er også turstier i parken, slik at du kan planlegge å pakke en lunsj og tilbringe dagen her.

En av Strendene I Manuel Antonio Nasjonalpark

Hva du skal gjøre

Guidet tur I Manuel Antonio Nasjonalpark

det er viktig å bestille en tur med en lokal guide, helst en naturalist, tidlig på morgenen som kan finne og peke ut alle de fantastiske skapningene som bor i parken. Vi søkte På TripAdvisor og fant en guidet tur med Høyt respektert naturforsker Og birder Johan Chaves. Det var de beste pengene vi noensinne har brukt!

vår 2 1/2 timers tur begynte rett innenfor portene til parken. Det Første Johan gjorde var å ta ut utstyret sitt. For turen brukte Johan Et Swarovski atx 65mm Teleskop, bransjens beste optikk for å se dyrelivet på nært hold.et teleskop er et must i parken, da mange dyr, fugler og insekter er enten for små til å se eller for høyt oppe. Du kan ta med et par kikkert, men du ender opp med å krane nakken og vil ikke få nesten like detaljert av en visning som du ville med et teleskop. En annen ekstra bonus er at teleskopet lar deg ta ganske gode bilder med en smart telefon gjennom linsen. Med mindre du har en gigantisk teleobjektiv, er dette viktig.

Johan Chaves, naturforsker og birder gir oss et varmt smil. Hans lidenskap, kunnskap og gode guiding ferdigheter gjør ham ganske populær.

en Spotting teleskop er et must i parken som mange dyr, fugler og insekter er enten for små til å se eller for høyt oppe.

Sophia tar en topp.

Hver Gang Johan oppdaget noe nytt, satte Han opp teleskopet sitt og hver person i gruppen fikk sin sjanse til a se. Det er her å ha en liten gruppe (i vårt tilfelle bare 6 personer) er kritisk. Hvis du er i en gruppe på 10 eller til og med 20 personer, vil du kaste bort all din tid på å vente på at hver person skal se og ha teleskopet justert for høyden.Under vår tur så vi to og tre-toed sloths, howler og hvite ansikter aper, flaggermus, fascinerende insekter og edderkopper, øgler, fugler og mer. Det var helt fantastisk, og vi ville ha gått glipp av alt uten en trent guide.

En Tre-Toed Sloth hengende høyt oppe i trærne.

jeg har tatt med hvordan det originale bildet ser ut tatt på min iPhone gjennom teleskopet. Ganske kult!

hylser ape

pilen formet microthena edderkopp eller «djevelen edderkopp» er svært giftig.

for å lese min anmeldelse av turen og se bilder av alt vi så, klikk her: «En Guidet Tur I Manuel Antonio Park med Naturforsker Johan Chaves».

Quepo Canyoning

Vi ønsket å nyte noen adrenalinsøkende aktiviteter Som Costa Rica er kjent for, og bestemte Oss for Å prøve Quepo Canyoning som ligger i regnskogen utenfor Manuel Antonio. Det vi elsket mest om turen er eventyret av det fra start til slutt. Vi ble plukket opp på hotellet vårt og kjørt til Hovedkvarteret Til Quepo Canyoning hvor vi var utstyrt med sikkerhetsutstyr og deretter skyttelt inn på baksiden av en stor lastebil. Vi fortsatte å følge en humpete vei inn i dypet av regnskogen hvor vi ville begynne vår syv stasjon eventyr kurs i hjertet av jungelen.

vi gjorde hengebroer, foss rappellering, den berømte «monkey drop» rett over et basseng med vann, tilbøyelig rappel, tre-top repelling og ulike zip linjer ligger høyt over kalesjen. Det var en av de mest spennende eventyrene vi noensinne har opplevd, og jeg elsket det faktum at det er et lite, lokalt eid selskap med ikke mobs av turister. Det var mindre enn 15 av oss på hele eventyret! Etter all spenningen kom vi tilbake til basen der vi ble servert lokal Costa Rica mat til lunsj. Dessverre har jeg ikke noen bilder som det ikke ble anbefalt å ta med et kamera sammen men det er bilder av Hva du kan forvente På Quepo Canyoning hjemmeside. Minstealder er 8.

Hvor å bo

Etter grundig forskning av alle muligheter for hvor du skal bo med en familie på fire, valgte vi å leie en villa på Tulemar eiendom og vi kunne ikke vært mer fornøyd. Den vakre eiendommen er hjem til sin egen Private Sloth reserve av alle slags dyreliv, har sin egen private strand, flere bassenger og et bredt utvalg av overnatting valg avhengig av dine behov.

vi valgte en to-roms villa som var plassert høyt over jungelen med utsikt over havet under og ikke langt fra stranden. Det var et koselig hjem og kanskje en av de mest nydelig innkvartering vi noen gang har bodd på. Langt, stranden var en av mine favoritt ting Om Tulemar. Jungelen faller bokstavelig talt nedover bakken til kanten av havet. Det er aper, dovendyr, scarlet macaws og tonnevis av eremittkrabber å se beveger seg sakte over sanden. Gjestene har tilgang til alle slags vannleker som paddleboards, kajakker og boogie boards. Det finnes også restauranter på eiendommen og tonnevis av dem gangavstand fra feriestedet.

visningen

utsikten fra balkongen vår

balkongen er stor med en sofa, spisebord og Best av alt en hengekøye med en utrolig nydelig utsikt.

ta den naturskjønne stien ned til stranden

mama og baby sloth bare noen få meter opp over i treet på stranden

best av alt, familie solnedganger på vår egen private strand! Vi hadde stedet nesten helt for oss selv hver kveld. Hva en godbit!

denne lysbildeserien krever JavaScript.

Vil du lære mer? Les innlegget mitt «En Villa av vår egen På Tulemar I Manuel Antonio»

Arenal/La Fortuna

Arenal/La Fortuna Ligger I Den Nordlige Sonen Av Costa Rica, Arenal / La Fortuna er full av regnskoger, to aktive vulkaner, sky skoger og varme kilder. Det er et eventyr søkende paradis og en av de viktigste stoppene på Et første besøk Til Costa Rica for par og familier.

Hvorfor gå

Dette relativt lille området er lastet med fantastiske ting å se og gjøre spesielt for familier. Du kan tilbringe dagen fotturer i en sky skog og neste dag utforske en regnskog og aktiv vulkan eller annet du kan suge bort i de varme kildene på en av de luksuriøse spa-anlegg. Vil du ha mer adrenalin? Ikke noe problem. Du kan gå ziplinging høyt over trærne eller ta Himmelen Trikken opp over innsjøen og vulkanen affording spektakulære 360 graders utsikt over dette utrolige stedet. Det er fiske, fotturer,ridning, ATV rides, juving, og rafting. Listen er uendelig for de som søker eventyr og moro. Det er så mye å gjøre at noen familier jeg kjenner tilbringe en hel uke bare i Denne delen Av Costa Rica.

Hva du skal gjøre

Å Bestemme hvordan du skal bruke din verdifulle tid i Arenal er ikke lett gitt det store utvalget av fantastiske alternativer. Siden Vi allerede gikk zip-lining I Manuel Antonio, ønsket vi å prøve noen andre utendørsaktiviteter, inkludert fotturer og ridning. Dessverre gikk vi tom for tid for et besøk til de varme kildene.

Mistical Hanging Bridges Park

vi tilbrakte en hel dag på denne fantastiske parken som ligger like over Innsjøen Arenal Dam. Om morgenen gikk vi ridning rundt den nydelige eiendommen og tok den fantastiske utsikten over Arenal-Sjøen og vulkanen. Vi spiste lunsj på restauranten på eiendommen og tilbrakte ettermiddagen på en guidet tur I Mistical Arenal Hanging Bridges Park med en naturalist.

Tilbake

den spektakulære arenal vulkanen

hengende broer (den høyeste er 148 fot / 45 m over bakken) og fire nedre broer. Du kan gjøre turen uten guide, men å ha et trent øye og en profesjonell naturforsker var fantastisk da vi lærte massevis om den mangfoldige flora og fauna i området og så mange interessante ting vi ville ha savnet på egen hånd som vipers og giftige frosker.

And a huge spider

Mistical Arenal Hanging Bridges Park is open seven days a week and is located 2.5 km Øst For dammen Av Lake Arenal på pave veien, La Fortuna De San Carlos, Alajuela, Costa Rica.

Hvor å bo

Vi ønsket å prøve noe annerledes og også introdusere barna til noen kultur så vi endte opp med å bestille En Air b & b utleie På En Costa Rica Gård kalt Parrot Hill Ranch med vidstrakt utsikt Over Arenal. Det endte opp med å bli den mest unike losji vi noen gang har bodd på og en svært minneverdig opplevelse.

denne lysbildeserien krever JavaScript.

hvis du vil ha noe litt mer luksuriøst, er Det nok av ecolodges og feriesteder I La Fortuna med varme kilder, et spa og basseng. Men vi elsket vårt opphold på gården. Det er også mange flotte boliger og rom til leie i Dette området På Air b&b. for å lese mer om Det, klikk her.

Rio Celeste

For en mye mer fjerntliggende og mindre besøkt del av landet, Rio Celeste i nord-Costa Rica nær Grensen Til Nicaragua, er En skatt av et funn. Verdenskjent for sin surrealistiske turkisblå vannet, Rio Celeste er uten tvil en av de vakreste elvene jeg noensinne har lagt øynene på og parken som omgir det er like guddommelig.

Hvorfor Gå

Rio Celeste er helt fantastisk, ekstern og har vært treg til å fange på turister som gjør det spesielt i seg selv. Det føles som Den gamle Costa Rica før turismen fanget på. Det er rikelig med eventyr som spenner fra rafting, elvrør og fotturer, og det er heller ikke langt Fra Cañ Negro Wildlife Refuge, et unikt økosystem av våtmarker og hjem til flere arter av trekkfugler og dyreliv. Det er det perfekte stedet å slappe av og slappe av i sin fredelige, rolige skjønnhet.

Hva å gjøre

Tenorio Volcano National Park

høydepunktet i dette området er Selvfølgelig Rio Celeste og et besøk Til Tenorio Volcano National Park hvor du kan utforske regnskoger, sky skoger, varme kilder, boblende vann og områdets navnebror, Rio Celeste. Når du går i parken, kan du besøke en spektakulær foss, samt se hvor to elver konvergerer for å skape den himmelske blå Rio Celeste, et naturlig fenomen. Vi tok en guidet tur og det var definitivt verdt det.

rør ned rio frio eller rio celeste

for en stor familie spenning, prøv river tubing! Avhengig av vannstanden kan du enten flyte ned aquamarine Rio Celeste eller annet teste ut vannet i mer energisk Rio Frio. Det er ganske eventyr og ikke for sarte sjeler. (Du kan lese min anmeldelse her). Men det er sikkert å bli en uforglemmelig opplevelse!

egro wildlife refuge, et fjernt våtmark kjent for sitt utrolige dyreliv, ligger ca 12 miles sør for los chiles og nær den nicaraguanske grensen. Cañ Negro Wildlife Refuge Er våtmarksområde som består av et stort nettverk av myrer og bekker som drenerer inn I Lago Cañ Negro i den våte sesongen. Gitt sitt unike økosystem, er reservatet verdensberømt for sin utmerkede fugletitting, spesielt de mange arter av trekkfugler som søker helligdom i dette magiske stedet. Av Costa Ricas anslagsvis 880 arter av bosatt og trekkfugl, har over 200 arter blitt funnet I Cañ Negro under prime migration season. (For å lese min anmeldelse av vår tur, klikk her).

Hvor å bo

Rio Celeste Hideaway er bygget i den frodige tykk regnskog som omgir Rio Celeste og grenser Volcan Tenorio Nasjonalpark. Det er et spektakulært sted! Det er 26 romslige, vakkert innredede casitas (små hus) som bokstavelig talt er gjemt opp i jungelen. Hver casita er dekorert immaculately med håndskårne tremøbler, høye tak laget av sukkerrør, utendørs dusj og en stor balkong som stikker ut i jungelen. Det er fint basseng med en svømmetur opp bar, en badestamp, spillrom, og sin egen lille tursti som fører deg til» blue river » (Rio Celeste). Det er virkelig en perle av et funn. Jeg ble forelsket i dette stedet og skulle ønske vi kunne ha oppholdt seg lenger enn tre korte dager.

Til Slutt, hvis du har en ekstra 3-4 dager og ønsker å besøke Noen Av De mest uberørte delene Av Costa Rica, kan du legge til på den fjerne Osa-Halvøya. Jeg besøkte dette området uten barna og ble forelsket i sin skjønnhet. Jeg har delt mye Om Osa på bloggen min her.

alt i alt er Du bundet til å bli forelsket I Costa Rica. Det er sikkert et fantastisk sted som vil tilby livslang minner om tider med en fantastisk ferie.

Vil du ha hjelp med å finne den beste flybilletten og hotellpriser? Sjekk ut denne listen Over Topp 25 Beste Reisesider som inkluderer noen gode nettsteder for å finne rabatterte flybilletter og hoteller. Jeg tilfeldigvis være en stor fan Av Expedia, TripAdvisor (sier seg selv), og airbnb hvor vi fant vår flott opphold på gården I Arenal.

har Du reist Til Costa Rica før med barn? Har du noen favorittsteder å legge til på listen? Vennligst gi meg beskjed. PURA VIDA!

Som dette? Pin for senere!